Aktiviti cuti deepavali: Buat chicken boxing



Pernah tuan-tuan makan Chicken Boxing ? Bunyi aje macam acara "boxing" tapi sebenarnya ia adalah kepak ayam yang dilurutkan dagingnya dan kemudian digoreng hingga ranggup.

Cerita pasal Chicken Boxing ini , teringat zaman mula-mula jadi peguam dahulu. Dahulu kalau Jawatankuasa Peguam Negeri buat majlis di Kelab Sg Ujong (sekarang Kelab Diraja Sungai Ujong) mesti antara hidangan yang selalu dihidangkan adalah Chicken Boxing namun kebelakangan ini jarang sekali aku lihat makanan ini dihidangkan.

Hari itu dalam siri Masterchef Malaysia, Chef Jo ada tunjuk macamana kaedahnya untuk memotong kepak ayam untuk buat Chicken Boxing. Tak de lah susah sangat. Jadi cuti Deepavali hari itu , aku pun beli sekilo kepak ayam di Econsave dan bermulalah eksperimen aku





Memotong kepak dan proses melurutkan daging



Bahagian-bahagian kepak ayam: bahagian atas dijadikan Chicken Boxing, Bahagian tengah buat chicken wing


Gaulkan chicken boxing dengan garam dan telur. Celupkan dalam tepung goreng ayam (Adabi /kentucky atau lain-lain) terus goreng dengan api sederhana



Sudah siap. Boleh makan.

Masa buat haritu aku buat bersama anak-anak. Seronok! Hati seronok bersama keluarga.Perut seronok sebab dapat makan. Lazat hingga menjilat jari! Cubelah!

Comments

Popular posts from this blog

Tugu Peringatan Sg Lui?

KETUANAN MELAYU DI NEGARA INI HENDAK DITAMATKAN?

KENAPA ANGKUH SANGAT YB?