Wednesday, October 8, 2014

APPALLING REALITIES



1.       It has been quite some time since my last posting. Some might say that this blog has gone inactive. There was a comment from a viewer suggesting that I make updates on this blog .I ‘ve never thought this blog would capture attention from anyone at all.  I just believe that on this blog , I write my humble thoughts and ideas. Truly, I don’t expect people to follow them.

2.       During this “inactive” period, I occupied myself with programs and activities which I hoped would benefit people. During my small campaign for UMNO Divisional Election a year ago, I spoke of the elected committee should not sit idly on their titles but to strive and create activities that would benefit the communities. I also said that I was sick and tired of countless hours sitting at Mamak Restaurant lamenting about this, about that and what UMNO should do and finally ended up doing nothing! This is called the NATO culture (No Action Talk Only) and seemingly this culture has rooted deeply in UMNO.

3.       Despite the financial constraints, my bureau and I had managed to stage 3 programs so far for UMNO Seremban. One of the programs worth mentioning is the 2014 SPM Revision programs for students whose parents could not afford to send their children for tuition. I am all aware that this is not something new. I have heard encouraging stories that back in 70’s , teachers in UMNO volunteered giving free tuitions to Malay students. I don’t really know the real reasons were but this honourable effort suddenly stopped. Was it because of the money? Perhaps so because honestly I have been forking out money from my pocket to get this program going. Or perhaps UMNO people nowadays incline in retiring at Mamak restaurant attending the “NATO” Conference rather than volunteering for a good cause.


2014 SPM REVISION PROGRAM

4.       Nowadays we are able to check our children’s report card via on line portal created by the Education Ministry. Through this portal I checked the participants’ progress and achievements. Some were good, some were moderate and some were very weak. Something stroked me when I looked upon the results of the weak students. Although they were weak in the sense that they failed all the core subjects yet there were others in their school that were worse than them. I would like to show an example as below:-


5.        It can be seen that this student (name withheld) failed all his core subjects and he would not get any certificate if his SPM result looks like this. Nevertheless with this result he ranked number 32 out of 43 in his class and number 252 out of 327 in his batch. This means there were 11 others in his class whose achievement were a lot worse and 75 others were a lot worse in his batch. I presumed that the others were also Malays as the students for that school are 98% Malays. If these students get similar results for their SPM, what would be their fate in the real “after-school” world?  They do not have any certificate and they do not have qualifications. Could they find a decent job?  Would they fare well or would they succumb to their inadequacies and fall into world of crimes and vices?

6.       I find this so appalling. What would be the real reasons these students lag far below the academic standard? Adding to my surprise the school teacher informed that some of the weak students are in fact illiterates and they do not know how to read or write. How are they going to sit for SPM if they do not know how to read and write? Why wouldn’t there be an intervention at earlier stages to remedy this sad situation. We have a great EDUCATION PLAN and NATIONAL LITERACY PLAN in this country yet these appalling realities still exist. WHY and WHAT WENT WRONG?


7.       One thing for sure. I will not go NATO on this. I am sure something needs to be done and something can be done. I definitely don’t want to see my race to be like in this newspaper cutting.





Thursday, January 23, 2014

Should we feel proud or should we feel sorry…..?


1.   This evening I had coffee with a friend from the Social &Welfare Department. He said he was just on his way home from Kuala Pilah, attending Dato’ Norhayati (State Exco for welfare and women affairs) function. I asked him about the function he attended and that triggered a long chat about the function.

2.      According to him, Dato’ Norhayati speech touched about what the State Government had done for people’s benefits. One of them was widening up the Social Security Net (SSN) so that more poor people could be grope in to receive monthly give outs from the Social &Welfare Department. According to Dato’ Norhayati this shows the State is stable and prosperous. Widening up the SSN is a State initiative so that more people will benefit.

3.   What Dato’ Norhayati said in her speech was actually a mere repetition of what Menteri Besar always said in his speech. According to my friend, Negeri Sembilan is on top of the list for having the most number of recipients for Social Welfare’s monthly give outs. The number is 28,000 people and the number keeps on increasing by day. The effort to review the recipients’ list proved to be futile as the State Director of Social Welfare is afraid that he or she be lambasted by the State for taking the names out of recipients’ list.

4.   Is this something we should be proud of or something that we should be sorry for? The  State argues that this is done solely for poor peoples’ benefits. At the same time statistically it shows Negeri Sembilan has the most numbers of poor people compared to other States.

5.    In my humble opinion, if this is the case, we do not have the cause to be proud and happy. We are actually living in a State where a large segment of its citizens living under the poverty line. At another angle of seeing it, we do not have a comprehensive program that works to bring people out of poverty. The Federal Government program of 1 AZAM does not show any successful and demonstrable effect in eradicating poverty in Negeri Sembilan. We just give monthly give outs to people and hope them to be happy with what they received. The State so far has yet to come out with development programs to develop these poor people out of the poverty even though  the Menteri Besar always boasts for having a huge financial reserves. The sickening part is, Malays forms the huge part of recipients who receives monthly give outs!


6.    So my friends within and outside UMNO. Is this something that we can be proud of or something that we should be sorry for?

Wednesday, January 15, 2014

KANGKUNG DULU NAIK SEKARANG TURUN……….




Ha ha ha …..! Lucu juga bila bait ucapan Menteri Perdana dijadikan bahan lelucuan. Ada di buat dalam bentuk grafik ada juga yang dibuat dalam bentuk muzik “remix”. Semuanya boleh dilihat dalam alam maya dan bak kata mat saleh .. It has gone viral! LOL!

Dalam rakyat meredah cabaran dek kenaikan kos sara hidup, apa sahaja yang dicakapkan oleh pak-pak menteri menjadi tumpuan. Di sudut hati rakyat , mereka berharap dan menanti-nantikan Pak-Pak Menteri berkata sesuatu yang melegakan mereka. Contohnya harga minyak diturunkan ke, rebat TNB di perluaskan ke. Kenapa perlu sebut pasal kangkung? Apa siknifikan harga kangkung yang perlu di sebut? Apakah mungkin hidangan sotong kangkung turun harga selepas ini?

Pak –Pak Menteri ini seharusnya berhati-hati berkata semasa berucap atau ketika ditemu ramah oleh wartawan. Semua ingat pasal kata-kata “Kalau  harga ayam mahal, makanlah ikan atau daging! Kalau harga tol tinggi gunalah jalan lama! Sekarang ni cerita kangkung pulak! Entah apa pulak lepas ni dan Pak Menteri mana pula yang akan buat kenyataan yang bakal diomok-omokkan oleh rakyat.

Perlu kita waspada kerana ada pihak yang menangguk di air yang keruh. Hanya dengan ucapan yang silap, terus diperbesarkan-besarkan hingga kewibawaan pak-pak menteri di pertkaikan oleh rakyat. Yang teruk kena sindir adalah orang UMNO di akar umbi kerana pemimpin mereka di jadikan bahan lelcuan dan bahan ketawa!

Pak-pak Menteri selaku pemimpin UMNO peringkat atasan ni sibuk suruh orang UMNO akar umbi ini pergi berkursus kepimpinan. Kini orang UMNO diakar umbi menyatakan  agar  Pak Menteri-Pak Menteri berstatus Tan Sri, Dato Seri ini pergi berkursus. Belajar macamana seharusnya seorang pemimpin nak bercakap tentang isu rakyat bila berdepan dengan wartawan atau berucap di depan awam!

Dulu masa zaman Tun Mahathir, dikumpulkan Pak-Pak Menteri zaman dia di Ulu Sepri, Rembau untuk berkursus. Masa itu Tan Sri Nordin Kardi jadi ketua jurulatih dan pemudahcaranya. Orang kata Tun macam-macam tapi fakta menunjukkan pukul 4.30 pagi dia dah turun di Surau Ulu Sepri baca Al Quran semasa pak-pak menteri lain masih lagi diulit mimpi.Di sanalah pak-pak menteri dan ketua-ketua pengarah kementerian di latih untuk memantapkan kepimpinan. Namun masa zaman Pak Lah hingga zaman DS Najib sekarang, latihan sedemikian tidak lagi dibuat!


Dalam keadaan mencabar ini eloklah pemimpin-pemimpin berstatus Tan Sri dan Dato Seri ini berkursus untuk cara mententeramkan rakyat dari ucapan-ucapan mereka. Tinggalkan status dan gelaran di pagar kem dan basuhlah tray sendiri selepas makan. Lupakan curut HABANA dan tidurlah atas katil bertingkek-tingkek. Jadilah orang biasa di sana..…... Pergilah berkursus! 

Sunday, January 5, 2014

TMM 2014 …Bolehkah ia jana ekonomi orang Melayu di NS?

1.   Tahun 2014 telah diisytiharkan secara rasminya semalam oleh TS Muhydin sebagai Tahun Melawat Malaysia (TMM) dengan slogan Celebrating 1 Malaysia, Truly Asia. TS Muhydin dalam ucapannya yakin TMM 2014 berupaya menjadi pemangkin kepada perkembangan industri pelancongan di negara ini dengan mensasarkan kemasukan sebanyak RM 76 billion dengan jangkaan kemasukan pelancong ke negara ini seramai 28 juta orang.

2.   Bagaimana aktiviti  pelancongan boleh dilihat sebagai salah satu bentuk industri di negara ini? Mudah sahaja. Jika ada 1 juta pelancong datang ke negara kita dan membelanjakan purata RM 50.00 seorang di Malaysia, bermakna duit sebanyak RM 50 juta telah mengalir masuk dan telah dijanakan di Malaysia yang boleh dikongsi oleh peniaga atau penyedia perkhidmatan yang di beli atau digunakan oleh pelancong-pelancong tersebut. Seterusnya peniaga atau penyedia menggunakan wang tersebut untuk membeli barang dari peniaga lain atau membayar  gaji atau upah pekerja, maka di sini kita lihat rantaian ekonomi telah diwujudkan. Sekiranya aktiviti ini disusun-sediakan secara sistematik maka terhasillah suatu sektor ekonomi atau industri berpaksikan aktiviti pelancongan yang boleh membawa hasil yang lumayan.

3.  .Malaysia adalah sebuah negara yang aman makmur dan tidak ada bencana alam yang besar. CNNTravel mengiktirafkan Malaysia sebagai negara keempat destinasi untuk berbeli belah di dunia dan agensi yang lain pula mengiktiraf Malaysia mempunyai pantai dan pusat peranginan bertaraf 10 terbaik dunia. Selain itu, masyarakat berbilang kaum yang menpunyai adat resam dan budaya berbeza serta bermacam jenis makanan memberikan “plus point” untuk pelancong datang ke Malaysia.

4. . Namun dalam konteks Negeri Sembilan, adakah Negeri Sembilan berupaya untuk mendapatkan bahagian dalam anggaran kautan sebanyak RM 76 billion tersebut ? Lebih spesifik lagi persoalannya,berapa ramai orang Melayu di Negeri Sembilan ini berupaya dapat hasil dari rantaian ekonomi industri pelancongan ini?

5.  Dalam persidangan Majlis Perundingan Belia Daerah Seremban dua tahun lepas aku pernah mengajukan soalan kepada Pengurus Besar PKNNNS mengenai pembangunan usahawan muda dalam sektor pelancongan di Negeri Sembilan. Tiada jawapan yang jelas diberikan oleh Pengurus Besar PKNNS pada masa itu walaupun diakui sektor pelancongan adalah suatu sektor yang boleh diterokai dan berupaya memberikan keuntungan lumayan kepada usahawan muda. Setahun sebelum itu aku tergelak semasa membaca laporan akhbar bila EXCO yang bertanggungjawab atas portfolio pelancongan pada masa itu merasmikan pembukaan restoran nasi arab di Paroi (sebelah rumah ketua UMNO cawangan Kg Dusun Nyior). Katanya, dengan pembukaan restoran seumpama itu boleh menarik pelancong Arab yang datang melancong ke Negeri Sembilan. Pada pandangan aku yang ramai makan nasi arab ini orang Melayu yang beralih selera nak merasa makanan arab bila dah jemu makan di kedai tom yam setiap hari atau orang Melayu yang berangan nak jadi orang Arab. Makan di restoran nasi arab pun nak berjubah bagai! Tup-tup 4 bulan selepas itu kedai itu gulung tikar sebab tak dapat sambutan!

6.  .Aku sempat melayari facebook Lembaga Penggalak Pelancongan Negeri Sembilan dan mendapati Negeri Sembilan mengetengahkan PD sebagai pusat peranginan, Nilai 3 sebagai destinasi beli- belah, Inap Desa seperti Homestay Pelegong,pameran di muzium –muzium dalam negeri, hutan lipur dan kraftangan. Di samping itu ada juga program seperti panjat gunung , berkayak, konvoi yang dianjurkan. Lebih kurang itu sahaja yang diketengahkan oleh Negeri Sembilan. Jika itu sahaja, maka amat sukar untuk usahawan Melayu untuk memulakan perniagaan berpaksikan aktiviti pelancongan kerana kekurangan rantaian ekonomi diwujudkan. Apa guna buka perniagaan jika diketahui ia akan merugikan?

7.   Apa yang ingin juga aku katakan sebenarnya di Negeri Sembilan kita kekurangan strategi tersusun untuk mewujudkan tarikan bagi menarik pelancong datang ke Negeri Sembilan. Bila tiada tarikan bagaimana kita mahu mengharap pelancong untuk datang. Bila tiada pelancong, rantaian ekonomi seperti di atas tidak dapat diwujudkan.Ketiadaan rantaian ekonomi menyebabkan usahawan Melayu akan ragu-ragu untuk mengusahakan perniagaan yang berpaksikan aktiviti pelancongan. Selain dari Port Dickson berapa kerap kita nampak pelancong asing berada di Seremban, Kuala Pilah atau Tampin untuk melancong? Adakah pelancongan di Negeri Sembilan ini hanya tertumpu di Port Dickson sahaja?

8. .Untuk menghasilkan serta melaksanakan suatu strategi tersusun bagi pelancongan bukan hanya terletak di bahu Lembaga Penggalak Pelancongan Negeri Sembilan (LPPNS) semata-mata walaupun ejensi tersebut boleh berperanan sebagai Koordinator bagi pembangunan industri pelancongan di Negeri Sembilan. Ia memerlukan garapan kerjasama dari pelbagai pihak untuk merencana, membiayai serta perlaksanaan sesuatu tarikan pelancong. Contohnya, mewujudkan tarikan memancing ikan di Empangan Talang di Kuala Pilah. Mesti ada kelulusan SAINS bagi membolehkan pengusaha menjalankan operasi bot atau feri pemancing di Empangan tersebut. Mesti ada tempat seperti Resort atau tempat persinggahan di bina dan ini perlu kelulusan dari Pejabat Daerah Kuala Pilah. Untuk adakan bot atau feri atau membina Resort perlu ada pembiayaan. Apabila semua itu wujud dan dengan pengiklanan yang agresif bersepadu serta sistematik yang diterajui oleh LPPNS, barulah pelancong dalam dan luar negeri akan tiba. Pada masa yang sama ini direalisasikan LPPNS perlu berperanan setapak lagi untuk mengenalpasti usahawan di Kg Talang atau berdekatan untuk mengusahakan industri inap desa bagi menampung keperluan pelancong-pelancong yang berbajet kecil untuk menginap, mengenalpasti usahawan untuk menjual kuih atau makanan tradisi kepada pelancong, usahawan yang boleh menyediakan kelengkapan dan keperluan memancing, yang boleh menjual momento dan T Shirt “ I wuz at Talang” dan sebagainya. Inilah perspektif potensi rantaian ekonomi yang dimaksudkan di atas diaktifkan.Dari inap desa hingga ke jual T Shirt jika diberikan kepada orang Melayu, orang Melayu di Kg Talang sekurang-kurang mendapat limpahan hasil dari aktiviti pelancongan tersebut. Katalah, 1000 orang pelancong datang ke Empangan Talang dan membelanjakan purata RM 50.00 seorang untuk tempoh 1 tahun, sebanyak RM 50,000-00 berpusing untuk manfaat orang-orang Melayu di Kg Talang di tahun tersebut!


                                                               gambaran bot dan feri memancing


Mengambilkira apa yang ada pada masa sekarang ini persoalannya bolehkah TMM 2014 memberi hasil kepada ekonomi orang Melayu di NSDK ini?

Monday, December 30, 2013

SELAMAT DATANG TAHUN 2014


1. Tahun 2013 kian sampai ke penghujung dan tahun 2014 kian hampir menjengah.Tahun 2013 pastinya melakarkan berbagai peristiwa yang akan menjadi lembaran sejarah untuk diingati  oleh masing-masing dalam kita semua meniti ke usia matang.

2, Lazimnya setiap kedatangan tahun baru akan disulami dengan pertanyaan " Apakah azam pada tahun baru". Ironinya azam tahun 2013 dan yang lepas-lepas masih belum tercapai , inikan pula mahu menambah item baru dalam senarai azam yang kian lama kian panjang . Dari seorang individu ke individu azam peribadi mungkin berlainan tetapi "azam terpaksa" yang popular kepada hampir kebanyakan rakyat Malaysia adalah untuk berjimat cermat dalam berbelanja memandangkan pengumuman kenaikan harga tarif elektrik , kadar tol dan juga kenaikan harga barang-barang.

3.  Semasa Perhimpunan Agung UMNO 2013 baru-baru ini , walaupun  ada desakan dari Khairy Jamaludin dan saf sayap pemuda UMNO untuk mengkaji semula atau menangguhkan kenaikan tarif elektrik, DS Najib menegaskan bahawa kenaikan tidak dapat dielakkan dan Kerajaan harus merasionalkan pemberian subsidi untuk terus kukuh. Namun secara peribadi aku dapati sukar nak menerima penegasan DS Najib tersebut kerana kepuusan itu adalah hasil nasihat dari PEMANDU (Badan Pemikir Ekonomi Kerajaan) dan kerana mahu firma penarafan kewangan MOODY & PRICE menaikkan taraf kewangan negara dari A4 ke A2. Katanya lagi jika Kerajaan terus menanggung subsidi sebanyak 46 bilion setahun,penarafan tidak akan dinaikkan dan sukar bagi negara untuk mendapat pinjaman luar bagi membiayai pembangunan negara yang menuju ke arah negara maju.

4. Penegasan dan penjelasan DS Najib yang berciri global tersebut mungkin boleh diterima oleh sesetengah pihak tetapi adakah kebanyakan masyarakat boleh menerimanya? "Bukannya PEMANDU atau MOODY & PRICE nak bayar bil letrik aku dan bukannya PEMANDU atau MOODY & PRICE yang nak menanggung kenaikan harga barang yang perlu dibeli!" Tambahan pula penegasan dan penjelasan sedemikian dbuat oleh Presiden UMNO dan dibuat dalam Perhimpunan Agung UMNO , rakyat yang berang akibat kenaikan harga barang dengan mudah mengalihkan rasa kemarahan mereka kepada UMNO walhal kenaikan harga barangan bukannya keputusan UMNO ! Adakah perlu polemik lama " Parti Menguasai Kerajaan dan bukan Kerajaan menguasai Parti" dimainkan semula ?

5. Tamat sahaja Perhimpunan Agung UMNO , tup-tup Kerajaan mengumumkan bahawa harga tol lebuhraya bakal dinaikkan. Peergh! Lepas satu, yang lain pulak naik. Apa jadi dengan janji Barisan Nasional untuk tidak akan menaikkan harga barang sekiranya menang Pilihanraya? Pilihanraya 13 sudah berlalu dan Barisan masih mentadbir Malaysia tetapi harga barang naik juga. Ini bagaikan memberikan bola tanggung kepada pihak pembangkang. Mereka hadir dengan berbagai wajah seperti "TURUN , Gabungan Mahasiswa dan sebagainya. Isu kenaikan barang  dijadikan senjata utama untuk mengikis kepercayaan rakyat kepada Kerajaan.

6. Menambahkan lagi sakit di jiwa apabila Pak Menteri dengan angkuhnya memberi kenyataan berkaitan kenaikan harga tol. Katanya " Jika tidak mahu guna lebuhraya gunalah jalan Persekutuan(tidak ada tol)"! Ini mengingatkan aku kepada satu lagi "bloopers" seorang lagi Pak Menteri berkaitan kenaikan harga ayam " Kalau ayam mahal, jangan makan ayam, makan daging atau ikan!" Kenyataan macam ini menggoyahkan lagi keyakinan rakyat kepada Kerajaan hingga lelucuan di cipta tentang fenomena ikan mendarat di pantai Lahad Datu dikatakan dek kenyataan Pak Menteri Lautan " kalau mahal hidup di laut pergilah hidup di daratan"! Itu yang menyebabkan berlambak-lambak ikan mendarat di pantai Lahad Datu tanda protes!

7. Dalam isu kenaikan tariff elektrik dan harga tol, kelihatan seolah-olah Kerajaan tidak ada alternatif lain dan seolah-olah terpaksa menurut. Malah dalam kenaikan harga tol seolah-olah kelihatan syarikat-syarikat konsesi tol mengugut Kerajaan!Pandangan rakyat seolah-olah tidak dihiraukan!Mungkin rakyat miskin diberi banyak bantuan tetapi golongan pertengahan pula dikikis kemampuan membeli (power of purchase) mereka. Inilah golongan teramai di Malaysia dan merupakan golongan pengundi teramai di negara ini. Golongan yang kaya-raya pula memang mungkin langsung tidak terjejas. Dalam kebuntuan memikirkan perkara ini ,Tun Dr Mahathir keluarkan kenyataan yang lebih munasabah dan wajar. Memang boleh dipercayai sebab dia pernah memerintah Malaysia hampir dua dekad dan Malaysia mengecapi kemajuan dan kemakmuran di bawah pentadbiran beliau! WHY NOT CONSIDER HIS OPINION? IT IS SENSIBLE AND LOGICAL!


8. Wawasan 2020 yang telah kita faham dan menjadi asas pembangunan negara ke arah negara maju 2020 adalah untuk menjadi negara maju mengikut acuan sendiri. Bukan menurut apa kata MOODY & PRICE ! Kemudahan Infrastruktur seperti lebuhraya dibina untuk memudahkan rakyat dan untuk memacu pembangunan negara dan bukan suruh rakyat kembali ikut jalan lama yang dimahukan tetapi solusi yang munasabah!

Aku orang UMNO dan hingga hujung nyawa InsyaAllah  aku masih orang UMNO. Begitu juga sahabat-sahabat aku yang lain. Namun kami juga rakyat biasa ! Rasa perit bakal menanti kami di tahun 2014! Sebelum menutup tirai penulisan bagi tahun 2013 aku ingin ambil kesempatan ini untuk mengucapkan ribuan terima kasih dan setinggi penghargaan kepada sahabat aku Sdr Muhammad Fikri dan kedai kain ZULDA MASRI Ampangan kerana memberikan sumbangan wang dan pakaian sekolah kepada anak-anak yang memerlukan di cawangan aku dalam program Kembali ke Sekolah. Hanya Allah SWT sahaja yang boleh membalas kebaikan dan jariah mereka. Aku ucapkan Selamat Menyambut Tahun 2014 kepada semua dan sesungguhnya kepada orang biasa seperti aku kita, bakal berkongsi "azam terpaksa" yang  sama.Wassalam.


Bersama Sdr Muhamad Fikri, Setiausaha UMNO Cawangan Jalan Kuala Pilah mengacu baju anak yang memerlukan di kedai kain ZULDA MASRI Ampangan.

Tuesday, December 3, 2013

Time to consider a new social contract?


1. To start with, I would like to thank Safril, my dear old friend for sharing something worthy of a deep contemplation. He shared with me the writing of Khairy Jamaluddin entitled “Time to consider a new social contract”. It was also highlighted to me that the same writing was published in the “EDGE” newspaper, a widely circulated business newspaper in KL.

2. Indeed I must admit that Khairy , the Malaysia UMNO Youth Chief who is also the MP for Rembau, has a really beautiful mind. In his writing, he is so concerned about the present state of parallelism in Malaysia’s multi-racial society especially in education and in economy that made many young Malaysians lead their lives divorced from others from different ethnic backgrounds He also proposed some solutions on the problem. How many young men in this nation could come out with this kind of thoughts? Not many I presume.

3. When the phrase ‘social contract’ is mentioned many would rush to notion of Malay privilege, Malay language as the national language, Islam as the religion of the Federation and constitutional monarchy as embedded in the Federal Constitution. This may due to repeated mentioning of the phrase by politicians or even by the media that had led people to think only these items are “social contract”. In other words, to some quarters, a social contract is recognition of Malay rights in the country.

4. However, those who have had the opportunity to read the work of Thomas Hobbes, John Locke and Jean Jacques Rousseau, all were the proponents of “social contract’ would have understood that the phrase “social contract’ connotes a bigger meaning than recognition of certain communal rights. Social contract is actually an intellectual device intended to explain the appropriate relationship between individuals and their governments. Social contract arguments assert that individuals unite into political societies by a process of mutual consent, agreeing to abide by common rules and accept corresponding duties to protect themselves and one another from violence and other kinds of harm.

5. In this respect, the whole Federal Constitution (as oppose to only certain parts of it) is a social contract. All legislated legislations and all applicable laws are social contracts. An elected government is a result of social contract and to follow and support the elected government is a social contract.

6. Coming back to issue raised by Khairy, he pointed out that the cause of parallelism is due to the social contract on multi system of education and preferential economic policies (like New Economic Policy). He called for a unitary system of education and clear deadlines to New Economic Policy-type programmes of ethnic preferences. This will put the interests of all Malaysians ahead of any one community, guided by the principles of fairness, justice and unity. The current policies should gradually be phased out and Malaysia shall move towards a purely needs-based policies.

7. In my humble opinion, multi education system and preferential economic policies alone are not social contracts. They are in fact creatures of social contract. Multi education system is allowed to exist because there is a provision in the Federal Constitution on usage of other languages besides Malay language and also due to recognition given to vernacular schools in Education Act. On the similar premise, the New Economic Policy was the affirmative implementation of provisions of Article 153 of the Federal Constitution. To consider having a new social contract would mean to consider revising, amending or even abolishing the existing social contract. Anything short of that would not mean to have the existing social contract replaced by new ones but maybe merely to have a new and fresh perspective in approaching the issues emanating from the existing social contract. So there is no need to be alarmed because Khairy only proposes a new and fresh perspective in overcoming the issues of the existing social contract rather than proposing to have them replaced!

8. It might sound strange yet parallelism is not a surprising issue though. If we may have a brief peek on history, we might understand parallelism evolved from “divide and rule” policy practiced by the Colonial masters. During the colonial era, the Chinese lived worked and died in towns. Indians lived, worked and died in estates while Malays lived, worked and died in villages. Only occasionally did they interface. Gradually these communities get accustomed to living separately that eventually it became a norm. Difference in cultures and religious beliefs contributed in setting these communities further apart. Therefore a mere change in education and economic policies would not effectively bring these communities together.

9. Looking in another perspective parallelism is not as bad as it may sound. Parallelism is not as bad as the apartheid. Parallelism is not as bad as the caste system and it is not as bad as “separate but equal “system (once practiced in the US segregating the black from the white Americans).What is necessary is the acceptance (as opposed to tolerance) of all communities of each other rights, cultures, religious beliefs and privileges as encouraged under 1 Malaysia concept. I also agree on the introduction of purely needs-based policies in socio-economic development and at the same time not to disregard the privileges as guaranteed in the Constitution to ensure justice and justifiable distribution of the economic cake. Again, this is duly promoted under 1 Malaysia concept. What is needed right now that all communities in this country contribute wholeheartedly to ensure this 1 Malaysia concept succeeds. When this is achieved the unity in our own context will be formed, naturally.

10. So, why should we take all the troubles to change the social contract when there is already a workable framework to achieve unity under the existing ones?

BENGANG! BENGANG! BANGANG!


Pagi tadi semasa aku singgah di Stesen Petronas untuk mengisi minyak kereta, aku terpandang tajuk utama akhbar The Star di rak akhbar di depan kaunter pembayaran. Bunyi tajuknya amat menarik “Painful but necessary”. Lantas aku beli senaskah dan aku letakkan di kerusi penumpang dan menyimpan hasrat untuk membacanya kemudian.

Semasa aku berkesempatan untuk minum pagi aku bawa naskah akhbar the Star bersama. Nescafe tarik satu! Kurang manis! Mamak yang ambil pesanan tu nampaknya faham walaupun kulihat dia menggeleng-goyang kepala dia. Aku mintak untuk kurang manis sempena menyahut seruan Kerajaan untuk mengurangkan ambilan gula. Nescafe tarik yang ku pesan dah dihantar.Sambil aku minam nescafe tarik yang lemak,sedikit pahit dan manis bercampur itu aku tarik akhbar the Star tadi dan terus menatapnya.

Dibawah tajuk “Painful but necessary” aku teruskan bacaanku. Bacaan aku bersambung ke muka 2 dan 3 akhbar tersebut. Selesai membaca aku menghela nafas panjang. Tariff elektrik nak di naikkan bermula 1 Januari 2014 dari kadar tariff 33.54 sen untuk 1 kilowatt sejam kepada 38.53 sen,mencatatkan kenaikan sebanyak 4.99 sen. Nampak macam kenaikan kecil. Namun jika sebuah rumah teres dengan 2 biji pendingin hawa mempunyai purata pengunaan 500 kwh sebulan, sebelum kenaikan, bil elektriknya adalah RM 167.70 sebulan tetapi setelah kenaikan bil elektriknya adalah RM 192.65 sebulan.Maksudnya individu perlu membayar RM 24.95 lebih dari lazimnya sebulan. Itu juga bermakna individu tersebut akan membayar RM 299.40 lebih dari lazimnya setahun!Banyak benda boleh dibeli dengan RM 299.40 itu,apatah lagi sesi baru persekolahan tahun depan kian menjelang!

Datuk Dr Maximus Ongkili dipetik berkata kenaikan tidak dapat dielakkan antaranya kerana faktor kenaikan harga gas dan arang batu yang menjadi bahan dalam penjanaan elektrik. Arang batu diimpot tetapi gas dibeli dari PETRONAS. Pihak Kerajaan tidak akan membiayai atau mensubsidi kos kenaikan bahan tersebut oleh itu kos lebihan akan dilepas-tanggungkan kepada rakyat dalam bentuk kenaikan kadar tariff yang katanya berpatutan.

Menurutnya lagi dengan tidak membiayai atau mensubsidi kenaikan kos tersebut Kerajaan akan mempunyai kedudukan fiscal (kewangan) yang lebih kukuh untuk membelanjakan wang bagi pembinaan prasarana untuk manfaat rakyat.

Aku akui aku penyokong tegar Kerajaan namun pada masa yang sama aku hanya rakyat biasa sama seperti Akak Khairani dan Kak Zila di cawangan aku. Menteri itu kata 70% dari rakyat negara ini tidak akan terkesan akibat kenaikan ini.Geram betul aku! Apa dia ingat rakyat negara ini majoritinya pakai elektrik hanya RM 77.00 sebulan aje ke? Tak tahu ke dia tentang kesan Domino? Naik harga minyak naiklah harga barang/perkhidmatan.Naik harga elektrik naiklah harga nescafe tarik dan roti canai!Ini diakui oleh pakar ekonomi dan Gabenor Bank Negara sendiri bahawa dengan kenaikan tariff elektrik akan menaikkan kadar inflasi. Walau katanya tidak lebih dari 3% dan tidak membimbangkan tapi dia adalah Gabenor Bank Negara dan gajinya ribu-ribu. Aku hanya rakyat biasa dan rakyat biasa yang akan merasa bahang kenaikan kadar inflasi ini. Orang kaya raya dan orang yang nak korporatkan UMNO mungkin langsung tak terasa bahang ini!

Tiba-tiba kedengaran nada dering telefon bimbit seorang adik yang tengah makan mee hun goreng di sebelah meja aku yang memainkan lagu “Kalau aku Kaya” nyanyian penyanyi Awie Rafael feat Altimet. Lagi bengang otak aku jadinya!Dalam kebengangan itu aku terus menyelak muka akhbar the Star itu, tup-tup sampai muka surat 16 hati aku terus jadi terbakar! Pertama, bila terbaca kos pembinaan Lebuhraya yang terlebih dari bajet sebanyak RM 800 juta . Keduanya , 2 projek mega Kerajaan yang perlu RM 22.8 juta lagi untuk disiapkan. Ini  di petik dari laporan rasmi JuruOdit Negara 2012. Bagi 3 projek ini sahaja Kerajaan perlu mengeluarkan lagi belanja tambahan sebanyak RM RM822.8 juta. Puncanya adalah kelemahan JKR dan syarikat-syarikat yang dilantik JKR untuk projek-projek tersebut! Adakah ke sini wang subsidi Kerajaan tadi nak di salurkan? Bengang! Bengang! Bangang!


Berbalik kepada hal kenaikan tariff elektrik aku yakin dan percaya rakyat akan menyalahkan UMNO kerana Presidennya adalah Perdana Menteri Kerajaan Barisan Nasional. Dalam kesibukan mengatur urus Perhimpunan Agung UMNO di PWTC rakyat kebanyakan semakin berang kerana dasar Kerajaan yang menyerang poket rakyat dan orang ramai. Kita acapkali melaungkan agar UMNO menjadi JUARA RAKYAT dan seperti baru-baru ini Timbalan Menteri berketurunan Banjar menyebut MEMBARA singkatan bagi slogan MEMBANTU RAKYAT! Adakah dengan cara ini kita mahu jadi JUARA MEMBARA? Takut nanti kita cuma jadi JUARA MEMBARAkan hati dan perasaan rakyat!

Pandangan aku TNB dan PETRONAS adalah syarikat berkaitan kerajaan. Tidak adakah jalan terbaik yang boleh difikirkan Kerajaan bersama syarikat-syarikat ini untuk mengemukakan dasar yang membantu serta memanfaatkan rakyat? Jika UPP atau pembekal tenaga buat onar jual elektrik kepada TNB dengan harga yang mahal MAKA tindakan sewajarnya perlu diambil. Jangan hanya pandai nak merasional kenaikan harga kepada rakyat bila gaji/pendapatan orang yang berkata demikian berskala puluhan ribu. AMBIL TINDAKAN bukan hanya bercakap!